شخصیت شهریار را محدود به یک زبان و بدون تاکید به اخلاق و فضیلت نکنیم

 

اولین نشست تخصصی پنجمین کنگره بین المللی استاد شهریار برگزار شد. 

با آوردن عنوان « روز شعر و ادب فارسی» شخصیت شهریار را محدود به یک زبان و بدون تاکید به اخلاق و فضیلت می کنیم. اما عنوان «روز شعر و ادب» حاکی از آن است که به مقام شهریار که مبلغ فضیلت و تدین و خیرخواهی بود،‌ ارج می نهیم.

 

این جلسه در روز جمعه 23 خرداد از ساعت 10 صبح به مدت سه ساعت در هتل باباطاهر تهران برگزار شد. 

در این جلسه اعضای هیات امنا و هیات علمی بنیاد شهریار، چند تن از نمایندگان مجلس و اهل ادب و هنر حضور داشتند. 

دکتر نوروزی، رییس بنیاد شهریار در ابتدای این نشست، بزرگداشت و نکوداشت مقام استاد شهریار را مورد تاکید مقام معظم رهبری دانست. 

در ادامه حجت الاسلام بیگی مجلس را افتتاح کرد. از جمله حاضرین این برنامه دکتر فتح الهی، دکتر حسین سیامی، دکتر امین لو، استاد کوثر مرندلی، شهرک میرزا طهماسبی، آیدین تبریزلی و ... قابل ذکر است. 

 

استاد دکتر حسین محمدزاده صدیق به عنوان اولین سخنران این نشست تخصصی گفت:‌ عنوان «روز شعر و ادب» شایسته ی مقام شهریار است. ادبیات مرز ندارد و شهریار ممثل و نماینده ی ادبیات است نه زبان.

او گفت: آن چه را که ما ادبیات می نامیم، غربی ها Literature  و روس ها «یازیکا» می گویند که همه در معنای نگاشته و نوشته و فاقد محتوای الزام به ادب و اخلاق است. اما مسلمان ها با دادن عنوان « ادبیات» به مجموعه نگاشته های منظوم و منثور احساسی و عاطفی، در واقع نویسنده و شاعر را ملزم به رعایت ادب درسی و ادب نفس و پای بندی به مبانی اخلاق می کنند. خیلی حرف است میان این که خادم ادبیات باشی و یا پردازنده شعر و نثر و گونه های مختلف نگارشی بدون التزام محتوایی. 

شاعر و نویسنده ی مسلمان به ادیب بودن و سیر در راه تبلیغ فضائل اخلاقی افتخار می کند و می فهمد که باید خیرخواه باشد و سبب تعالی و سعادت انسان ها  گردد. پیش از اسلام در ایران لفظ «ادب» و «ادبیات» رایج نبود. اما، پس از اسلام سنایی ها، عطارها، حافظ ها، فضولی و نسیمی ها پیدا شدند و آثار ارزنده با محتواهای غنی پدید آمد. ایرانیان این نعمت و برکت را مدیون اسلام هستند. 

دکتر صدیق ادامه داد: با آوردن عنوان « روز شعر و ادب فارسی» شخصیت شهریار را محدود به یک زبان و بدون تاکید به اخلاق و فضیلت می کنیم. اما عنوان «روز شعر و ادب» حاکی از آن است که به مقام شهریار که مبلغ فضیلت و تدین و خیرخواهی بود،‌ ارج می نهیم. و در جهانی سازیِ این شاعر ایرانی - اسلامی را با تاکید به فضیلت و اخلاق وی اقدام می کنیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید