پیام تسلیت امام جمعه تبریز

بسمه تعالی

 

اِنّا لله و انّا اِلیه راجِعون

خبر درگذشت شاعر معاصر و فاضل نام آشنا مرحوم استاد محمدرضا ملک پور مشهور به ناظر شرفخانه ای موجب تاسف و تاثر فراوان گردید.

آن ادیب و صاحب نظر سراسر عمر خود را صرف تحصیل در مدارس علوم دینی و قلم فرسایی در حوزه ادبیات غنی این مرز و بوم کرده که حاصل آن آثار به یادگار مانده از ایشان است.

اینجانب فقدان آن مرحوم را به همه جامعه ادبی و خانواده مکرّم ایشان تسلیت عرض نموده و برای روح آن عزیز سفر کرده غفران و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و اجر جزیل از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم.

 

سید محمدعلی آل هاشم

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی  و امام جمعه تبریز

۱۸ شهریور

 

----------------------

 

پیام تسلیت دکتر حسین محمدزاده صدیق استاد برجسته زبان های فارسی و ترکی

 باسمه تعالی

انّا لله و انّا الیه راجعون

خبر رحلت تأسف بار زنده یاد محمدرضا ملک پور معروف به ناظر شرفخانه ای ضایعه ای بزرگی برای فرهنگ و ادب پیشرو کشورمان به ویژه ادبیات خلاق مدار آذربایجان به شمار می آید.

آن مرحوم دارای دانش عمیق در ادب و عرفان پربار اسلامی، یگانه شاعر برجسته ى زبردست معاصر در گستره ی شعر فلسفی و عرفانی به شمار می رفت و لطف سخن و جزالت کلام داشت.

این جانب با نهایت تأسف، بار دیگر فقدان این رفیق و برادر عزیز گرانجای خود را به خانواده ی محترم و ادب دوستان و علاقه  مندان ایشان تسلیت عرض می کنم. با طلب مغفرت و رحمت واسعه ى الهی، رجاء واثق دارم که قلم زنان و تحلیلگران شعر ترکی و فارسی ایران، به زنده داشت آرمان ها و اندیشه های والای او و تبین و تشریح هرچه بهتر ظرایف و دقایق شعرش خواهند پرداخت.

 

دکتر حسین محمدزاده صدیق  / ۲۰ شهریور ۱۴۰۰

 

--------------------

 

پیام تسلیت استاندار وقت آذربایجان شرقی

استاندار آذربایجان شرقی در پیامی درگذشت استاد محمدرضا ملک پور، متخلص به ناظر شرفخانه ای، از شاعران و صاحب نظران معاصر زبان و ادب ترکی  را تسلیت گفت.

متن پیام دکتر محمدرضا پورمحمدی به این شرح است:

متاسفانه باخبر شدیم استاد ناظر شرفخانه ای، از ستارگان آسمان شعر و ادب آذربایجان رخ در نقاب کشید.

ایشان از سخن سرایان مردمی آذربایجان بوده که هم در مضمون و هم در اسلوب و قالب شعر ترکی نوآوری های ارزشمندی داشت و فقدان او ثلمه ای بزرگ برای فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان است.

اینجانب درگذشت این شاعر مردمی را به مردم ادب پرور آذربایجان و شهرستان شبستر بویژه بازماندگان ایشان تسلیت عرض می کنم.

محمدرضا پورمحمدی

۱۷ شهریور ۱۴۰۰

 

---------

 

دکتر حسین کوهستانی عین الدّین؛ عضو هیئت دانشگاه تبریز

 ناظر شرفخانه ای شاعری است با اندیشه بلند، بیان رسا، اطلاعات عمیق و مسلط بر صنایع بدیعی و فنون ادبی.

به علاوه زمان و جامعه خویش را خوب می شناسد و در یک جمله او عالم است و از علم خویش به طور سحرانگیز بهره گیری کرده است:

 

شیرین تر از فسانه شیرین، تویی تویی

فرهاد کوه غصه و غم ها، منم منم

با قلب داغدیده و روئی به خون خضاب

تک لاله ای نشسته به صحرا، منم منم

 

 

با چشم می کشیّ و به لب زنده می کنی

این طرفه معجزت ز مسیحا که دیده است؟

آن وسعتی که در نگه سبز چشم توست

در آسمان و جنگل و دریا که دیده است؟

 

---------------------

 

پیام تسلیت دکتر سید حسن امین

ناظر شرفخانه ای در کنار پروفسور امین و فرزند استاد شهریار شاعر قادر فاضل ذواللسانین پارسی و ترکی گوی مقیم استان البرز استاد محمدرضا ملک پور متخلص به ناظر و معروف و مشتهر به ناظر شرفخانه ای امروز ١٦ شهریور ١٤٠٠ به رحمت خدا رفت. او فارغ التحصیل دانشکده الهیات دانشگاه تهران و سردفتر اسناد رسمی و مخصوصا در ادبیات ترکی آذربایجانی استاد بود. من اولین بار نزدیک بیست سال پیش او را شبی  در یک محفل ادبی در ویلای دکتر شفیق ( تبریزی مقیم تهران و آمریکا ) در مهر شهر کرج دیدم. همانجا از میان میهمانان نزد من أمد و اولین دفتر شعرش را به من هدیه داد. نه تنها شعرش را پسندیدم، بلکه تشخیص دادم که افزون بر قریحه وقاد شعری، فضل و کمالی دارد. از آن پس جرقه دوستی ما از همان دیدار نخست شروع شد. برایم غزلی ساخت و از من خواست که بر کلیات اشعارش تقریظی بنویسم. از خبر بیماری او را داشتم و‌ در گروه دوستان زنجیره طلایی استان البرز و ایران ما در حیاتش از او تجلیل کردم. از شنیدن خبر فقدان او متالم سدم. خیلی حیف شد. روحش شاد!

 

سیدحسن امین

۱۶ شهریور ۱۴۰۰