سخن نخست

صاحب امتیاز و مدیر مسوول

 

(1)

استاد محمدرضا ملک پور «ناظر شرفخانه ای»، فیلسوف ادیب و شاعر بزرگ معاصر آذربایجانی، جایگاهی والاتر از آن دارد که تنها با دیوان های اشعارش قضاوت شود. استاد دکتر حسین محمدزاده صدیق در جایی، خلاقیت شعری ناظر شرفخانه ای را با خاقانی شیروانی مقایسه کرده است. دکتر صدیق گفته است: « او همچون سلف خود خاقانی آفرینشگر سبک جدید در شعر معاصر آذربایجان است که انشاء الله در محافل علمی و ادبی و دانشگاهی ما، از این پس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.» طبق فراخوان داده شده، در این شماره نشریه مطالب متنوعی درباره مرحوم ناظر شرفخانه ای گردآوری کردیم که جای دارد از تلاش آقای ابراهیم رضازاده در این باره تشکر و قدردانی کنم. امید است این اقدام گامی در راستای شناخت بهتر و بیشتر افکار، اندیشه ها و آثار ایشان باشد.

(2)

کهن دیار آذربایجان؛ اردبیل، شهر عارفان و قهرمانان عالم تشیع است. در این شماره نشریه بر اساس فراخوان داده شده به بررسی آن پرداختیم. اردبیل در طول تاریخ و در مقاطع مختلف از مهمترین شهرهای آذربایجان بوده است. وجود بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی با آن کارکردهای عرفانی، اجتماعی و قدسی، دل ها و تن‌های مشتاق را از ترکستان در چین و از هند، پاکستان، افغانستان، اطراف و اکناف ایران، آناتولی و غیره به اردبیل می‌کشانده است. چنان که شعرای و عرفای گرانقدری چون نعمت‌الله بن نصرالله(مخلص) و محمدطاهر منشی(عامل‌الدین) رخت اقامت در این شهر افکنده و شاعر روشنفکری چون سیّد عظیم شیروانی برای دیدار با شعرا و عرفای این شهر، دو بار به اینجا سفر کرده است.

(3)

مجوز انتشارات قلم صدیق صادر شد. این انتشار بنا به درخواست و به نام نگارنده این سطور صادر شده است. نام گذاری انتشارات به پاس شش دهه خدمات و فعالیت های علمی، ادبی و فرهنگی استاد دکتر حسین محمدزاده صدیق صورت گرفته است. امکان نشر آثار تمامی علاقمندان توسط انتشارات قلم صدیق وجود دارد. همچنین از جمله اهداف اصلی آن، انتشار مجموع آثار استاد دکتر صدیق است.

(4)

برگزاری هم اندیشی متخصصین ادبیات و موسیقی عاشیق های ایران توسط خانه عاشیق های ایران و با مشارکت یونسکو در 6 آذر ماه از جمله جلسه های پرمحتوای این فصل بود. در این نشست، تابلویی از تمثال عاشیق غریب، اثر خانم سحر جعفری رونمایی شد. به گفته عاشیق سلجوق شهبازی، رئیس خانه عاشیق های ایران، تمثال ترسیم شده براساس شواهد و آثار باقی مانده در تاریخ کشیده شده و تلاش شده است به تصویر واقعی ایشان نزدیک باشد. در این جلسه هم اندیشی استاد دکتر حسین محمدزاده صدیق، سید عباس سجادی، یوسف کوکبی، اکبر حمیدی، حسین سیامی، میرزا حسین طهماسبی، مظاهر طهماسبی و  چند تن دیگر از متخصصین ادبیات عاشیقی سخنرانی کردند. استاد دکتر صدیق در این جلسه هم اندیشی گفت:« عشق و شیفتگی عاشیق به کائنات و خالق بی چون، از گونه ی وحدت وجودی ابن عربی نیست. در این جا، عاشق با تجلی رو در رو است و شیفته ی تمام ابعاد و جهات آن است. در این عشق و دلدادگی سرازپا نمی شناسد و ساز را پس از وضو، بر دست می گیرد و می نوازد.» مجموع سخنرانی ها و گزارش کامل این نشست را در شماره آتی نشریه منتشر خواهیم کرد.